Klachtenregeling

NB: Over deze klachtenregeling, die is aangepast aan de vernieuwde wetgeving per 1 januari 2016, heeft de Cliëntenraad van Swazoom nog geen advies kunnen geven.

Swazoom doet er alles aan om haar activiteiten zo goed mogelijk te laten verlopen. Wij hopen dat u tevreden bent met onze dienstverlening. Wij stimuleren onze medewerkers om zorgvuldig met situaties en mensen om te gaan. Ideeën en suggesties stellen wij op prijs.

Desondanks kan het voorkomen dat er onvrede ontstaat. Wij vinden het belangrijk dat u niet met uw klacht blijft rondlopen maar dit bespreekt met onze medewerker(s). Elke klacht op- of aanmerking nemen we serieus. Op deze wijze kunnen we de kwaliteit van onze dienstverlening waarborgen en daar waar nodig verbeteren. Wij hopen dat betrokkenen bij onvrede daar samen ter plekke uitkomen. Deze klachtenregeling is bedoeld voor als dat niét het geval is.

Waar kunt u een klacht indienen?

Iedereen die te maken heeft met Swazoom; met de activiteiten en diensten van Swazoom, óf met de mensen die werken voor Swazoom, kan een klacht indienen. Het is wenselijk uw onvrede eerst met de betrokken medewerker te bespreken. Als u vindt dat uw probleem niet goed genoeg wordt afgehandeld, dan kan de direct leidinggevende een bemiddelende rol spelen. Indien uw onvrede nog steeds niet is weggenomen kunt u zich wenden tot de klachtencoördinator van Swazoom.

Hoe kunt u een klacht indienen?

Klachten over Swazoom kunnen hier worden ingediend.

Interne klachtafhandeling

Binnen 1 week nadat uw klacht bij ons is binnengekomen ontvangt u een ontvangstbevestiging. De leidinggevende van de locatie neemt vervolgens binnen 2 weken contact met u op en probeert uw klacht in een gesprek met u op te lossen. U ontvangt binnen 2 weken na het gesprek een schriftelijke bevestiging van de afspraken.

Externe klachtafhandeling

Mocht het niet lukken tot overeenstemming te komen dan kunnen ouders met een kind op de voorschool hun klacht indienen bij de Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen. In bepaalde gevallen en onder bepaalde voorwaarden is het mogelijk een geschil rechtstreeks aan de geschillencommissie voor te leggen. Meer informatie hierover is te vinden op www.degeschillencommissie.nl of telefonisch op nummer 070 – 310 53 10. Externe klachtafhandeling is alleen mogelijk voor ouders met een kind op de voorschool.

Rol van de klachtencoördinator

Indien gewenst kan de klachtencoördinator van Swazoom u verder informeren over de in- en externe klachtmogelijkheden.

Jaarverslag klachten

Swazoom staat open voor klachten en gebruikt deze om haar dienstverlening waar nodig te verbeteren. Daarom heeft Swazoom een klachtenregeling. Het Jaarverslag klachten 2016 incl. geschillenvrijbrief kunt u hier aanklikken. In dit jaarverslag wordt weergegeven welke klachten in 2015 bij Swazoom zijn binnengekomen en afgehandeld.